Interflora öppnar sin nya E-handel!

Nu öppnar Interflora en helt ny onlinebutik som ger möjlighet till ett rikare innehåll med bild och video och öppnar för digital affärsutveckling. Sajten är byggd av XLENT med Episervers molnplattform som grund.


Interflora är en av Sveriges mest erfarna e-handlare. Redan 1995 startade försäljningen av Blommogram på Interflora.se. Det blev genast succé och idag förmedlas över hälften av de anslutna blomsterhandlarnas blommogramförsäljning via e-handeln.

Även om e-handeln sedan länge är den viktigaste försäljningskanalen har Interflora haft en önskan om att lyfta sin e-handelsplattform ytterligare. Företagets befintliga e-handel nådde inte upp till de ökade krav på utveckling som önskades.

Efter en förstudie valde Interflora att investera i en ny plattform med målet att höja utvecklingstakten för att kunna möta de kommersiella kraven på utveckling under många år framåt. Interflora inför nu Episerver Digital Experience Cloud som plattform för sin e-handel som bygger på Episerver Commerce. Den nya sajten har utvecklats i samarbete med Episervers partner XLENT.

– Vi har stora förväntningar på vår nya e-handelsplattform som ett verktyg för affärsutveckling. Vi vill göra onlinebutiken mer variationsrik och att den blir mer lik en levande blomsterbutik ”på stan” när det gäller exponering och erbjudanden, säger Nina Lindvall, vd på Interflora.

– En annan önskan är att vi inte själva ska behöva hålla i allt utvecklingsarbete. Den stora kompetensen som finns hos Episervers partners är för oss en viktig fördel med deras erbjudande.

Med sin nya sajt får Interflora rätt förutsättningar för att göra täta uppdateringar och jobba mer aktivt med innehåll för att presentera varor och tjänster, bland annat med rörlig bild. Tester, kampanjer och lokal anpassning av sortimentet blir också betydligt mer användbara som verktyg i den digitala affären.

– Det känns jätteroligt att ha hjälpt Interflora med detta för dom affärskritiska projekt. Jag är speciellt stolt över att teamet Interflora och XLENT tillsammans levererat och sjösatt den nya lösningen i god tid innan jul, säger Hans Ehrenborg ansvarig för Digitala affärslösningar på XLENT.

Kolla in nya Interflora!


Relaterat material