XLENT startar nytt blomstrande samarbete

Nu drar XLENT igång ett samarbete med blomsterjätten Interflora. Det är ett stort och tidskritiskt projekt som ska driftsättas redan i oktober.

Foto: Mikael Sjöberg

Efter tuff konkurrens vann XLENT upphandlingen om att byta ut hela Interfloras digitala plattform för e-handel och orderhantering. Interflora blir därmed en av XLENT:s största och viktigaste kunder.

– Det är ett väldigt spännande projekt. E-handeln växer enormt just nu och det ska bli jätteroligt att få vara med och hjälpa Interflora på sin resa, säger Hans Ehrenborg, ansvarig för digitala affärslösningar på XLENT.

De har valt att jobba med modern teknologi från Episerver och det tio personer starka teamet arbetar redan för fullt för att hinna klart i tid. Eftersom en stor del av Interfloras verksamhet är beroende av storhelger som jul, nyår och alla hjärtans dag går det inte komma med en ny lösning närsomhelst.

– Projektet är tidspressat och vi måste vara i mål i god tid innan jul och kommer därför jobba med detta hela sommaren, säger Hans Ehrenborg.

Interfloras VD Magdalena Persson beskriver IT-lösningen som nervsystemet i hela deras verksamhet. Den knyter samman de cirka 700 fysiska butikerna, både med varandra och med e-handeln.

– Vi sökte en svensk implementationspartner med kompetens inom den valda plattformen, med förmågan att arbeta mycket nära oss i ett affärskritiskt projekt där time to market är avgörande.

Magdalena Persson anser att XLENT uppfyllde de kriterierna, och dessutom har sunda värderingar och en kultur som passar med Interflora ABs.

– Båda parter är långsiktiga i vårt val av varandra. Att få den nya plattformen på plats är extremt viktigt, och därefter har vi mängder av spännande affärsutvecklingsmöjligheter att fånga tillsammans med XLENTs duktiga team, säger hon.


Relaterat material