Med modern robotteknik blir det enklare för OBOS-banken att expandera och att ge kunderna en bättre upplevelse

Med utmaningen att växa och öka antalet kunder utan att i samma utsträckning behöva utöka personalstyrkan, det hjälpte vi OBOS-banken med genom vår kunskap inom automation och robotlösningar.

Utmaning

OBOS-banken är en del av OBOS-koncernen och grundades 2013. Som ung bank befinner de sig i en expanderingsfas. Utmaningen är att kunna växa och öka antalet kunder utan att i samma utsträckning behöva utöka personalstyrkan. Med hjälp av XLENT har de valt att gradvis införa robotlösningar för olika processer – och målet är att bli mer konkurrenskraftiga och att ge kunden en bättre upplevelse.

Lösningen

Modern robotteknik som RPA (Robot Process Automation) kan användas utan förändringar i det befintliga IT-systemet. Och för att automatisera processer hos OBOS-banken har XLENT programmerat en robotprototyp av mjukvaran Blue Prism.

Med lösningen kan moderna robotar ta över de regelstyrda processer som tidigare skötts av anställda – och arbetet kan göras under dygnets alla timmar. Projektet befinner sig i en inledningsfas, 10 processer är i produktion och man jobbar kontinuerligt med flera.

Resultat

När OBOS-banken automatiserar olika processer får de anställa mer tid till andra arbetsuppgifter och kunderna en bättre och snabbare service. Nu kan kunderna få påminnelser automatiskt och det är exempelvis enklare att spärra sitt kort och att ansöka om bolån digitalt. Digitala medarbetare innebär dessutom bättre kvalitetssäkring och lösningen är mer förmånlig än att göra liknande investeringar i IT-systemet.

Om OBOS-banken

OBOS-banken är en del av OBOS-koncernen som är Nordens största bostadsutvecklare. Banken är öppen för alla kunder men deras medlemmar får förmåner. De riktar sig till både privatkunder, bostadsrättsföreningar och andra föreningar. OBOS har sedan starten 1929 lång erfarenhet och kompetens av bolån och boendefinansiering. OBOS-banken grundades 2013.

Quote symbol

"Med hjälp av modern robotteknik kan vi följa upp våra kunder på ett mer avancerat sätt. XLENT har lyssnat, anpassat sina lösningar och uppfyllt de stränga krav som är förknippat med finansiell verksamhet."

Espen Hytta, IT-chef, OBOS-banken

Per Israelsson

Per Israelsson

+46 738 108 678 per.israelsson@xlent.se